otro nudo

I paint, draw, dye, sew and use binding techniques to create decorative abstracts. I experiment with materials- changing up the variables of surface, pigment, embellishment and display- to allow their individual properties to guide my creative processes. I strive for a moving, rhythmic, and engaging composition: one mimicking pattern, but lacking the rigid geometrical structures common to traditional decorative art. In this way, my art explores the possibilities of experimental decoration outside of the technicalities and pleasantries of design and application.

I am interested in exploring and manipulating the notion of decoration through mixed techniques, linework, and patterns. I take inspiration from obscure areas of nature, but do not imitate their forms. Rather, I keep them in mind as a loose structure of possibilities and let line and form carve meandering paths.
Imagination and intuition fuel my work, and an inherent irreverence for materials propels it in unknown directions. While working liberally, my experience with graphic design, fashion design and textile arts has filtered into my movements. Through instinctive actions and responses, design systems appear spontaniously.
Ultimately, my goal is to cross the wires of the eyes & mind to affect the minds eye. By having the viewer ponder what s/he sees, the work functions as an inkblot, and stays with the mind as an undetermined puzzle of recognition.
Process is so much a part of my work, and this kinetic energy transfers through. It comes in waves and spurts, and wavers between complete control and utter weightlessness.
--------------------------------------------------------------------

Pinto, dibujo, tiño, coso y uso técnicas de anudado para crear objetos abstractos decorativos. Experimento con materiales -cambiando las variables de superficie, pigmento, detalles y exhibición- para permitir que sus propiedades individuales guíen mi proceso creativo. Me esfuerzo por componer de manera rítmica, fluida y atractiva: un patrón imitativo, pero sin las estructuras geométricas rígidas comunes al arte decorativo tradicional. De ese modo, mi obra recorre las posibilidades de la decoración experimental, fuera de los tecnicismos y las trivialidades del diseño y su aplicación.
Me interesa explorar y manipular el concepto de decoración a través de técnicas mixtas, el empleo de la línea y los patrones. Tomo ideas de la naturaleza, pero en áreas menos experimentadas. No imito sus formas, sino que las tengo en la mente al momento de trabajar; una estructura llena de posibilidades donde línea y forma encuentran su camino.
Imaginación e intuición alimentan mi obra, y una profunda irreverencia por el material la mueve en direcciones desconocidas. Mientras trabajo libremente, mi experiencia en diseño grafico, en diseño de indumentaria y en arte textil se filtra en mis movimientos. Por acciones y reacciones instintivas, elementos del diseño aparecen esporádicamente.
En definitiva, mi objetivo es entrecruzar los cables de los ojos y la mente para afectar la visión interior. Al hacer reflexionar al espectador, la obra funciona como una mancha de tinta y permanece en la mente, como un rompecabezas sin resolver.
El proceso es una parte indispensable de mi obra. Esta energía cinética circula a través de ella. Viene en olas y ráfagas, y oscila entre el control completo y la ingravidez total.